سنسورهای فشار و دمای روغن دیزل در مسیر شریان عبوری روغن موتور دیزل ژنراتور که بوسیله پمپ روغن از کارتل دیزل ژنراتور کشیده میشود و به سر سیلندر موتور وارد میشود بسته میشود. و بوسیله سوراخ کوچکی که سر سنسورهای روغ دیزل ژنراتور وجود دارد ، روغن وارد آن می شود و فشار آن اندازه گیری میشود.

توجه کنید جهت بستن سنسور فشار روغن موتور دیزل نباید از نوار تفلون استفاده شود وگرنه راه ورود روغن به آن کیپ میشود .  پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر روغن دیزل ژنراتور متصل باشد ، لذا میتوانید سنسور فشار روغن را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور ببندید.

جهت استفاده از آنها باید روغن دیزل ژنراتور تمیز باشد. این سنسورها به ضربه بسیار حساس می باشند لذا جهت نگهداری و حمل آها مراقب باشید. محل قرار گیری این سنسورها بستگی به نوع و مدل موتور دارد که معمولا در یکی از بلوکهای سیلندر موتور یا کنار فیلتر روغن یا در کمتر موتوری در بالای آن قرار دارد.

عملکرد سنسور روغن VDO: فشنگی های دیزل مخصوصا نوع vdo معمولا یا مقدار فشار روغن را میخوانند یا فقط یک کنتاکت جهت دادن اخطار پایین بودن فشار روغن و یا هردو پایه خروجی را دارند. و یا دارای چند پایه جهت خوانندن فشار روغن و دمای روغن میباشند. بعضی از سنسورهای فشار و دمای روغن نیاز به اعمال ولتاژ تغذیه دارند(معمولا سه فیش میباشند).

و سایر سنسورهای روغن فقط یک مقدار مقاومتی به خروجی میدهند (تک فیش یا سه فیش). معمولا سنسور فشار روغن موتور پایه دیگری دارد که به بدنه موتور وصل است. تغییر مقاومت سنسور روغن را نسبت به بدنه موتور خودرو یا دیزل ژنراتور میتوان فهمید. بدنه موتورها معمولا به منفی باطری ماشین متصل میباشند.(در موتورهای درمن بدنه مثبت میباشد.)

 سنسورهای روغن موتور ژنراتور دارای کنتاکت محافظ ، یک دیافراگم لاستیکی قابل ارتجاع میباشند که به نسبت فشار روغن حرکت میکنند. و یک کنتاکت را بصورت شکل زیر باز یا بسته میکنند. عملکرد سوییچ سنسور فشار و دمای روغن معمولا بین 0/25 تا 1 بار (BAR) فشار میباشد که درصورتی که فشار روغن از آن حد درج شده روی سنسور کمتر شود کنتاکت آن عمل میکند.

 

و چراغ اخطار روغن روشن میشود یا برد کنترل دیزل ژنراتور یا ECU موتور متوجه افت فشار روغن شده و موتور یا دیزل ژنراتور را فوری خاموش میکند. در سنسورهایی که مقدار فشار را اندازه گیری میکنند عملکردهای متفاوت و مدارات متفاوتی وجود دارد که باید به کاتالوگ شرکت سازنده مراجعه نمود.

ولی ساده ترین آنها دارای یک قطعه مقاومتی پیزو الکتریکی میباشند که به نسبت فشار وارد شده به آن مقاومت آن تغییر میکند.

اخطار: در صورتی که فشار روغن موتور زیر حد مجاز کنتاکت روغن سنسور بیاید موتور پس از چند ثانیه یاتاقان میزند و خواهد سوخت.

ساختمان داخلی سنسور فشار روغن: ساختمان داخلی سنسور فشار روغن - سنسور روغن دیزل ژنراتور

    واشر

    دیافراگم

    محل قرارگیری سوییچ و مدارات داخلی

    محل اتصال سیم یا کانکتور

    شکلA) کنتاکت عادی باز NO و شکلB) کنتاکت عادی بسته NC

    پیچ جهت بستن سنسور به بدنه موتو

طریقه خطا یابی و رفع عیب افت فشار روغن:

    درصورتی که فشار گیج یا نشانگر روغن کم است یا آلارم یا لامپ هشدار آن فعال شده است فورا موتور را خاموش کنید.

    گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید تا زیر حد نرمال نباشد. کیفیت ، چسبندگی و روانی و زیته روغن را چک کنید.(روغن پس از 200 ساعت-بسته به نوع روغن-یا پس از یک سال پس از زمان تولید خراب میشود)

    پمپ روغن ، خنک کن روغن و سنسور روغن را چک کنید. جهت تست فشنگی روغن میتوانید سنسور روغن را شل کنید و با زدن یک استارت به موتور (توجه کنید موتور روشن نشود و استارت طولانی نشود)اگر از کنار سنسور با فشار روغن بیرون زد سنسور خراب است در غیر اینصورت یا خنک کن یا فیلتر روغن گرفته یا پمپ روغن (OIL PUMP) خراب است.

    اگر موتور و روغن سالم است میتوانید با اعمال فشار به سنسور روغن(با زدن استارت) تغیر مقاومت آنرا اندازه گیری کنید.

   کاربرد ترین نوع سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar می باشدسنسور فشار روغن دیزل ژنراتور مدل vdo 10bar دو کنتاکت و تک کنتاکت زیرا بر روی تمام انواع دیزل ژنراتورها قابل نصب است و برای همه ی بردهای کنترل دیزل ژنراتور (plc) بصوررت پیش فرض قابل خواندن می باشد. فشنگی روغن VDO دارای دو کنتاکت G , wk می باشد.

پایه G جهت خواندن مقدار فشار روغن و پایه wk کنتاکت محافظ می باشد. تا در مواقعی که فشار روغن زیر یک بار(1BAR) است عمل کند. و منفی باتری را ارسال میکند  که در مدار فرمان باید از این پایه استفاده کنیم جهت خاموش کردن دیزل ژنراتور. سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور یا (oil pressure sender) در انواع مختلفی وجود دارند.

در بعضی دیزل ژنراتورها سنسور فشار روغن الکترونیکی است و نیاز به تغذیه مثبت و منفی دارد. و ممکن است دمای روغن را نیز اندازه بگیرد. لذا تعداد پایه های سنسور فشار روغن متفاوت می باشد. بعضی از سنسورهای فشار روغن فقط یک پایه G یا wk دارند.

گیج دما سنج روغ نما

. این سنسور میتواند بدون نیاز به سیم کشی یا اتصال الکتریکی قادر به نمایش فشار روغن دیزل ژنراتور باشد. که بوسیله شیلنگ ، فشار روغن به گیج اندازه گیر فشار روغن منتقل میشود. ولی گیج اتری فشار روغن شیلنگی بسیار شکننده می باشد. 

نوع الکتریکی گیج روغن بهتر است. و می توان پایه G سنسور فشار روغن را بهمراه دو سیم مثبت و منفی باتری به گیج آن متصل نمود تا فشار روغن دیزل ژنراتور را نشان دهد. گیج فشار روغن اتری در دو نوع 12 و 24 ولت موجود میباشد.

انواع فشنگی روغن:

سنسورهای روغن موتورهای مختلف دارای ساختارهای متفاوتی می باشند. بعضی از آنها دارای مداری ساده هستند و بدون نیاز به تغذیه ، کار میکنند ولی بعضی دیگر دارای مدارات الکترونیکی هستند و با ecu/ecm/edc/ffr موتور ارتباط برقرار میکنند. بعضی از آنها مانند:

 

فشنگی های موتورهای ولوو پنتا ، کامینز ، پرکینز ، کاترپیلار ، mtu ، man ، بنز و دویتس های جدید ، به غیر از نشان دادن فشار روغن ، دمای روغن را نیز نشان میدهند که سه یا چهار سیم دارند. عملکردهای آنها با هم بسیار متفاوت می باشد و باید به کاتالوگ آنها یا نقشه وایرینگ موتور مراجعه کرد.

ورودی و خروجی آنها را نیز بوسیله دیاگ میتوان مشخص نمود. بعضی از سنسورها فقط دمای روغن را نشان میدهند. بعضی فشنگی ها فقط فشار و بعضی فقط دارای کنتاکت قطع کن میباشند.

کم بودن فشار روغن دلایل مختلفی دارد از جمه خرابی پمپ روغن ، داغی بیش از حد روغن ، استفاده نکردن از روغن مناسب ، بسته شدن مجاری روغن و سرد کن روغن و که باید به سرعت اخطار افت فشار روغن رفع گردد.

علت بالا بودن فشار روغن و ترکیدن فیلتر روغن

فشار بالای روغن ممکن است بخاطر استفاده نکردن از روغن مناسب (روغن با ویسکوزیته بالا) یا زیاد از حد پر کردن کارتل موتور یا خرابی آن است و ممکن است درب بغل موتور یا فیلتر روغن را منفجر کند و همه روغن تخلیه میشود. لذا همیشه باید فشار روغن موتور را تست نمود.

علائم خرابی سنسور فشار روغن

سنسور روغن بسته به کاتالوگ آنه تست میشود. مثلا اگر خروجی آنالوگ میدهد بوسیله یک اهم متر ، وقتی موتور خاموش و روشن است میتوانید آن را تست کنید و به همین نحو کنتاکت آن را.

علت روشن شدن چراغ روغن و استوپ در دور پایین

در دور پایین فشار روغن کم است. دور پایین را بگونه ای تنظیم کنید که حداقل 2 بار فشار روغن داشته باشید.

برای اطلاع از قیمت باطری ماشین و تعویض باتری ماشین به بزرگترین سایت خرید باتری ماشین مراجعه نمایید.

 


webdesign روغن ,فشار ,سنسور ,موتور ,دیزل ,ژنراتور ,فشار روغن ,دیزل ژنراتور ,سنسور فشار ,روغن را ,روغن دیزل ,ساختمان داخلی سنسورمنبع

نحوه جدا کردن یک باطری ماشین

ماشین برقی

ups

رفع مشکل برق خودرو

باتری لیتیوم یونی

باطری ماشین در بازار لوازم یدکی

عمر باتری های خودروهای برقی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

هر چی بخوای بازی های ایکس باکس اسرا 22 jasminezom99 CaNt تمپلیت های ناپ کامرس chaimtohbw9cf Accueil مجله سیراف تکواندو باشگاه خاتم ارزونی اینجاست ایران درس