دانستن این که
در واقع می توان گفت که ورقه های سربی که درون
هر زمان که باتری در حال تخلیه شدن باشد، سولفات موجود در باتری بر روی این ورقه های سربی جمع شده و از این رو باتری توانایی خود را برای تولید کردن جریان برق از دست می دهد.
همین طور هر زمان که مولد جریان را برای شارژ مجدد در مسیر های مربوطه به حرکت در می آورد، همین سولفات های انباشته شده بر روی ورقه های سربی وارد محلول شده و عملیات شارژ را مختل می کند.
با گذشت زمان این سولفات های انباشته شده برای همیشه و به صورت دائمی به ورقه ها چسبیده و مانع از این می شوند که باتری توانایی ذخیره الکتریسیته را داشته باشد.
حال اگر باتری به صورت مداوم و متوالی توانایی خود را برای ذخیره برق از دست دهد، یا حتی اگر چندین روز پشت سر هم باتری خالی باشد فرآیند سولفاته شدن ورقه های سربی شدت و سرعت بیشتری به خود می گیرند. پس اگر باتری خودرو شما سولفاته شده، دیگر این قابلیت را ندارند که ذخیره برق را داشته باشند. بنابراین باید هر چه سریعتر تعویض شوند. همانگونه که بارها عنوان شده عمر متوسط باتری خودرو در بهترين شرايط ممکن فقط بین ۴تا ۵سال می باشد.
البته این مدت در شرايط آب و هوايی فوق العاده گرم تغییر می کند. در این شرایط اين مقدار به ۲تا ۳سال كاهش پیدا می کند.
چه عواملی موجب سولفاته شدن باتری خودرو می شود؟
عوامل مختلفی موجب می شود تا باتری خودرو سولفاته شود. عواملی همچون:
شارژ ناقص
شارژهای مکرر و بیش از حد
رانندگی های مكرر در مسافت های خیلی کم
افتادن سطح آب درون باتری تا زير قسمت فوقانی ورقه ها که ممکن است در اثر بر اثر هوای داغ يا شارژ بيش از اندازه باشد. که در صورت رعایت نکردن همه ی این ها در نهایت منجر به